
31

IN FOCUS 

Belt and Road... and the media

The international promotion of the Belt and Road Initiative, which aims to reinforce China’s 
commercial and political influence, is enlisting the help of media outlets from all over the world.

Launched by China in 2013, the Belt and Road Initiative (also known as One Belt One Road or the New 
Silk Road) envisages the construction of transport infrastructure linking China with more than 100 other 
countries representing nearly two thirds of the world’s population in the Middle East, Europe and East 
Africa. Its digital component, called the Digital Silk Road, envisages equipping partner countries with not 
only fibre optic networks and 5G mobile phones but also urban video surveillance systems and Internet 
filtering provided by Huawei, ZTE, China Telecom and Hikvision..

The Chinese state media, led by news agency Xinhua, TV broadcaster CGTN and China Radio International, 
are working with media outlets in the partner countries to promote this hugely ambitious project 
internationally and, to this end, they have formed the Belt and Road News Alliance, which groups 72 media 
in 42 countries. Additionally, the Hong Kong-based Modia News group has formed an alliance with around 
40 overseas Chinese-language media outlets to conduct coordinated promotional campaigns.

A special course, called the Dongfang Scholarship Programme, has been created to train journalists in 
“language elements” specific to the project – in other words, to get journalists in the countries involved in 
the project to “speak the same language” as that used in China’s propaganda. The 26-day course in China 
is sponsored by China Daily, two Chinese universities and the China Eastern Airlines Group.

Beijing is also encouraging TV programme co-productions. They include “Belt and Road: City Tour” on the 
Russian social network VKontakte (VK), the documentary series “Revisiting the Silk Road” in Iran, the short 
animation “The Belt and Road Story” in Vietnam, a TV musical in Laos, and a series of TV video clips entitled 
“With You on the SIlk Road” that is being broadcast in 10 Southeast Asian countries.

Leading international media are also being wooed. The China Economic Information Service, a Xinhua 
offshoot, signed an agreement in December 2017 with around 20 think tanks and media outlets in Europe 
to provide specialized BRI financial information targeted at investors. Despite much criticism, the German 
public news agency Deutsche Presse-Agentur (DPA) was among those that signed the agreement. The 
other participants included Class Editori (Italy), Polish News Agency (Poland), Le Soir (Belgium), Metro 
(United Kingdom), the Financial World (Spain), Open Communication (Spain), Tanjug News Agency (Serbia) 
and Athens News Agency (Greece). 

  Chinese media promote the international Belt and Road Initiative.  
© RSF



TRAINING FOREIGN JOURNALISTS IN CHINA: 
CHARM OFFENSIVE

By inviting journalists on lavish, all-expense-paid trips to attend seminars in 
China, Beijing wins many of them over and secures favourable coverage.

On their return from a visit to China in December 2018, a group of Zambian 
journalists left their impressions on the Zambia Daily Mail blog. In all, 22 journalists 
from the East African country were invited to Beijing for a specially-designed event 
called the 2018 Zambia Media Think Tank Seminar. Their visit was managed by a 
department within the National Radio and Television Administration that, until March 
2018, was a separate entity known as the Research and Training Institute of the 
State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television (SAPPRFT). In 
the last few years, it has provided training in China for at least 3,400 journalists from 
146 countries throughout the world.

Billed as an in-depth discussion of the “challenges posed by new technology and 
economic development”, the event provided the Chinese with a golden opportunity to 
make contacts and promote both their technology and their regulation methods. The 
programme included a recreational visit to the southwestern city of Chongqing, which 
has hot springs and other tourist attractions. China’s gigantic scale and its TV and 
radio stations equipped with state-of-the-art technology did not fail to impress.

The journalists made no attempt to conceal their enthusiasm in their blog post, 
often incorporating standard Chinese propaganda phrases. “China has over time 
advanced to a modern contemporary society complete with modern media trends 
among other dynamics but with Chinese characteristics from its history,” they wrote. 
“The Constitution of the People’s Republic of China guarantees citizens’ freedom of 
speech and information,” they said, without apparently wondering whether this right 
was really effective in China. They concluded that Zambia should “take the proverbial 
‘leaf’ from China’s media development” as this was the “key to development”.

Beijing rolls out the red carpet

Beijing spares no effort to please journalists from emerging countries in order to be 
understood and, if possible, liked by these influencers from all over the world. The 
visits by foreign journalists also benefit Beijing in another way: how the journalists 
describe their visits confers credibility on the Chinese state media and gives the 
ordinary citizen the impression that the entire world approves of Communist Party 
policies.

   
Chinese media promote the 
international Belt and Road Initiative.  
© Tony KARUMBA / AFP

http://www.daily-mail.co.zm/chinese-media-leapfrogs/


33

In the East Caribbean, the arrival of a new ambassador in Grenada in 2013 was 
followed by displays of special attention towards journalists. Since 2013, around 
70% of the island’s media workers have reportedly been invited to China to discover 
its culture and media. This “re-education” of Grenadian journalism has had a major 
impact on the local media, which have become much more reverential towards China. 
The situation is similar in the neighbouring islands of Dominica and Barbados, where 
the media have also benefited from Chinese largesse.

The exchange programmes are coordinated by press centres for each geographical 
region and are managed jointly by the Foreign Ministry and the China Public 
Diplomacy Association. They include the 26-day Dongfang courses on “language 
elements” specific to the Belt and Road Initiative (see box). They also include tailor-
made programmes, such as the seminar in August  2018 that allowed a group of 
Kenyan journalists to familiarise themselves with the Chinese media and learn from 
their Chinese trainers that their duty as journalists is to “safeguard the security of 
society” and “promote positive information on reforms in their country”. 

Undoubtedly, the most popular programme is one, in which journalists from the Indian 
subcontinent, Southeast Asia and Africa are invited for 10-month, all-expense-paid 
visits with the undisguised aim of generating favourable press coverage. More than 
100 journalists a year have reportedly received this treatment since the programme 
began in 2016. Received like film stars, they are given luxurious accommodation in 
central Beijing, two trips a month to different Chinese provinces, Chinese-language 
courses and a monthly stipend of up to 5,000 RMB (650 euros). At the end, the 
journalists even receive a diploma in international relations from a Chinese university.

Something in return

Inviting journalists on trips is not necessarily a reprehensible practice. Many 
governments do it in an attempt to improve their image. But in China’s case, the 
journalists are chosen not by their editors but by the Chinese embassy, with the 
Party’s approval. And something is demanded in return. The conditions are clear: they 
must promise to “tell the China story well” and even portray its authoritarian regime 
as a democracy and international peacemaker.

These guests are not, however, allowed to move around freely during their stay. The 
delegation of journalists from Turkey, Egypt, Afghanistan, Pakistan and Bangladesh 
– all countries with a Muslim majority – that began a visit to the western autonomous 
province of Xinjiang on 10 January 2019 were not given the opportunity to freely 
verify whether 1 million Uyghur Muslims really are being held in re-education camps 
in Xinjiang. Instead, the authorities took them to an exhibition dedicated to the “fight 
against terrorism”.

 

http://french.cri.cn/news/china/685/20190112/235045.html


CAN YOU REALLY LEARN JOURNALISM  
IN BEIJING?

INTERVIEW
 
with David Missal

German student David Missal was expelled from Tsinghua University in 
August 2018 after investigating a forbidden subject. Here he describes how 
the tense atmosphere in the university’s journalism department was not 
conducive to training foreign journalists in critical thinking.

Why did you decide to study journalism in China?
“I had a Bachelor’s degree in Chinese Studies and had been to China twice before. 
Getting a Master’s in journalism and communication in Beijing seemed a good way to 
improve my Chinese while deepening my knowledge of the country. I knew, of course, 
that China is not very open to free expression, but I did not think that the restrictions 
would be so severe, especially for an ordinary student.”

What was the atmosphere like at Tsinghua University?
“Some students just followed the Chinese Communist Party’s guidance and others 
demonstrated greater independent thinking. But they could not express themselves 
freely, for fear of possible repercussions on their future. A very close Chinese friend 
who wanted to do his doctorate in the United States told me that he did not dare  
publish anything critical about China, for fear that he would not be able to find a job 
on his return.”

Can all subjects be covered?
“Apparently, the courses taught at Tsinghua are not so different from those in 
Germany, with the notable difference that they do not encourage critical thinking. 
Officially, as long as one remains in the areas approved by the Party, one can write 
about any topic, but in practice, there are still many taboos. As a foreign student, I 
was able to push the limits further than my fellow Chinese students, because I was 
running less of a risk.”

How were you affected by censorship?
“I began investigating human rights lawyers in China under the guidance of a US 
professor who had approved the project. But when I posted about it on WeChat 
Moments, a Chinese social media newsfeed, I guess one of my classmates 
denounced me. The journalism school’s leadership then tried to dissuade me from 
continuing the project, but I ignored them, thinking it was important to cover both the 
positive and the negative aspects of China.”

Did you expect to be sanctioned?
“I was aware that what I had done was risky, but I did not expect to be expelled 
for such a small transgression. I was definitely surprised when my visa renewal 
application was rejected after waiting two months for a procedure that usually takes 
just 10 days.”

  
David Missal, German Student. 
©Stand News

https://docs.google.com/document/d/1DOiozYh34Ylbx0U3k3VxIZmr2jUcb0lBVkHWMzZUgp4/edit


35

[ TELL THE CHINA STORY WELL ]
Getting the foreign media to “tell the China story well” – meaning getting them 
to accept China’s version of events without asking questions – has become 
Beijing’s obsession. But there is a gulf between the “ideologically correct” 
terms and the reality they hide.

OFFICIAL 
DISCOURSE

WHAT IT  
CONCEALS

The “Chinese 
Dream”

President Xi Jinping is turning 
China into a country of middle-
class citizens who work peacefully 
for the world’s harmonious 
development. 

Beijing is developing and 
exporting an Orwellian social 
model based on censorship, 
propaganda, surveillance and 
“social credit”.

The “fight against 
terrorism”

There are no rights abuses in 
Xinjiang Province, only light 
training and counter extremism 
operations.

At least 1 million Muslim Uyghurs 
and other ethnic minorities have 
been held in internment camps.

Community of 
Common Destiny

The Belt and Road Initiative aims 
to bring China closer to Africa 
and Asia, with which it has been 
linked by a common destiny for 
centuries.

The project is reinforcing China’s 
geostrategic position while 
encouraging the continuation of 
authoritarian governments in the 
partner countries.

Win-win relations China generously helps the 
nations of Africa and Asia to 
develop, in a relationship that is 
fair and mutually beneficial.

China’s development assistance 
policies, sometimes described as 
“neo-colonial”, put some partner 
countries in a state of extreme 
economic dependence, which 
serves Chinese interests.

Fair and equal 
treatment

China gives fair and equal 
treatment to all market players, 
including foreign companies.

China flouts World Trade 
Organization rules, favouring 
Chinese companies and 
preventing foreign investment in 
sectors regarded as strategic.

Human rights 
“with Chinese 
characteristics”

Over the course of 40 years of 
reform, China has raised 700 
million people out of poverty, 
making it a champion of human 
rights.

The state’s perceived interests 
come before respect for civil 
rights and individual freedoms. 
These are human rights “with 
Chinese characteristics”.



ADVERTORIALS “WITH CHINESE 
CHARACTERISTICS”

With the help of advertorials and targeted advertisements, Beijing is pursuing 
a Trojan horse policy in order to get its propaganda into the foreign media.

The readers of the Wall Street Journal, the Daily Telegraph, Le Figaro, Handelsblatt, 
Rossiyskaya Gazeta and Mainichi Shimbun have gradually become accustomed to 
the inoffensive-looking free supplements that are published at regular intervals in 
their favourite newspaper. Reasonably enjoyable reads and well presented, these 
China Watch supplements are nonetheless Trojan horses that enable Beijing to 
insinuate its propaganda into the living rooms of elites.

The China Watch supplement in the 29 November 2018 issue of the Washington 
Post included the transcript of a speech that President Xi Jinping gave at a recent 
Asia-Pacific Economic Cooperation summit in Papua New Guinea without mentioning 
the incidents that marred the event and the divisions that for the first time prevented 
the signing of a joint statement. Another article praised the amazing development of 
Shanghai’s Pudong business district, while a third article was about the Chinese  
“invention of the year”, a toy that teaches kids how to ride a horse.

 TROJAN HORSE  
 POLICY 

   
China Watch, an English-

language Chinese 
propaganda supplement 

that is inserted into about 
30 prestigious daily 

newspapers, is written 
entirely by the China Daily 

team and is believed 
to have a circulation of 

13 million copies. 
© Guardian / Julia Bergin



37

 TROJAN HORSE  
 POLICY 

China Watch: worm in the apple 

Written entirely by the staff of the English-language propaganda newspaper 
China Daily, China Watch claims to have a circulation of 5 million copies, which are 
distributed as a free insert in around 30 prestigious international dailies read by 
many executives and influencers. Although its advertorial nature and the origin of 
the articles are always clearly mentioned on the front page, the journalistic style and 
the tasteful layout can easily mislead the hurried or inattentive reader who trusts the 
overall quality of the newspaper he reads every day.

China Watch provides Beijing with significant potential financial leverage over the 
media organisations that distribute it. US media professionals put the price of such 
an insert in a leading daily at around 250,000 dollars (219,600 euros), a windfall 
that is repeated regularly and exposes these media outlets to the possibility of being 
pressured by Beijing. And, of course, by agreeing to distribute China Watch, they are 
contributing to the rapid spread of Chinese propaganda.

The use of disguised advertising does not prevent the acquisition of direct advertising 
space. When the Permanent Court of Arbitration in the Hague ruled against China 
in a territorial dispute with the Philippines in the South China Sea in July 2016, the 
state news agency Xinhua bought time on a giant screen in Times Square in midtown 
Manhattan to repeatedly show a three-minute video defending China’s sovereignty 
claim. It was shown no fewer than 120 times a day for nearly two weeks.

INVESTING IN FOREIGN MEDIA

In order to influence the public in foreign countries, Beijing has embarked on 
an ambitious policy of acquiring shares in media outlets regarded as strategic.

In October 2018, H&H Group, a New York investment firm with links to Beijing-
controlled Phoenix TV in Hong Kong, acquired XEWW 690, a Mexican Spanish-
language radio station based in Tijuana on the border with the United States. The 
station’s broadcasts are capable of reaching all of southern California, which has a 
large Chinese community, and it will henceforth broadcast a wide range of news and 
entertainment in Mandarin Chinese, targeted at this community.

In an effort to reach a broader public internationally, Beijing has begun implementing 
an ambitious programme of buying into foreign media that it regards as strategic. 
This acquisition policy is coordinated by the United Front Work Department (UFWD), 
a Communist Party branch that oversees financial transfers to foreign media outlets. 
According to a Bloomberg News report in April 2018, China has invested around 
3 billion euros in acquiring shares in various media in Europe in the last decade, 
about 1% of its entire investment in the continent.

In the Czech Republic, which President Milos Zeman wants to turn into an “entry 
door” for Chinese investment in Europe, the Chinese energy conglomerate CEFC 
acquired a controlling interest in two media groups in 2015, Empresa Media and 
Medea. Ye Jianming, the founder of CEFC, which also bought stakes in a Czech 
brewery, the football club Slavia Praha and the airline Travel Service, was even named 
as economic adviser to President Zeman.

According to the working group ChinfluenCE, which monitors Chinese presence in 
Central Europe, the media outlets controlled by Empresa Media and Medea, including 
Tyden (a weekly) and Barrandov TV, distinguished themselves by their inordinately 
enthusiastic coverage of China in the period following CEFC’s takeover. After running 
into financial difficulties, CEFC had to sell its shares in the two media companies two 

A 3-billion-euro 
investment in 
the European 
media

http://www.chinfluence.eu


years later. But it is now backed by another Chinese group, CITIC, which reportedly 
has its sights on the very popular Czech commercial TV channel NOVA.

Columnist fired

Azad Essa, a reporter for Al Jazeera and columnist for South Africa’s Independent 
Online (IOL) newspaper, learned to his detriment what can happen when a media 
outlet depends on Chinese investment. IOL terminated his column, “At the World’s 
End”, and fired him without any warning in September 2018, a few hours after 
the publication of his latest column criticizing China’s persecution of its Uyghur 
community, a highly sensitive subject for Beijing.

IOL is owned by Independent News & Media, South Africa’s second biggest media 
company, which unconvincingly attributed his dismissal to restructuring. Essa blamed 
his dismissal on the company’s concern not to upset its Chinese investors. The 
Chinese state-financed China-Africa Development Fund (CAD Fund) and the state-
owned China International Television Corporation (CITVC) own stake in Independent 
News & Media.

This is not the only South African media company that is partly Chinese-owned. The 
Chinese satellite and digital TV provider StarTimes recently acquired a majority stake 
in the South African satellite TV company TopTV.

  
The journalist Azad Essa 
was fired and his column 

abruptly discontinued 
a few hours after the 

publication of an article 
by him denouncing 
the persecution of 
Uyghurs in China.

© Azad Essa



39

Controlling the Chinese diaspora

Beijing’s influence reaches especially far in the Chinese-language media outside 
China. During the Ninth Forum on Global Chinese-Language Media in 2017, 
Overseas Chinese Affairs Office director Qiu Yuanping called on the Chinese 
diaspora’s 470 media outlets to “play an active role” in promoting the Belt and Road 
Initiative. They were likely to comply as most of them were already allied with Beijing.

The 50 million overseas Chinese, half of whom are in Asia, were traditionally very 
critical of China’s Communist regime. After the Tiananmen Square massacre in June 
1989, which triggered a wave of outrage in the diaspora media, Beijing realised that 
they posed an obstacle to its image-control strategy and set about buying them up, 
one by one, while at the same time developing new outlets of its own.

In the United States, home to a Chinese diaspora community of 5 million people (the 
West’s biggest), the Chinese-language media are now dominated by Qiaobao (China 
Press) and the SinoVision TV channel, which are discreetly controlled by the Chinese 
authorities and use content taken directly from China’s state media. Aside from the 
Epoch Times newspaper and New Tang Dynasty Television, which are run by the 
Falun Gong, a religious movement persecuted in China, and China Digital Times, a 
website founded by a leading US-based critic of the regime, the United States now 
has few truly independent diaspora media.

In Australia, which is home to the West’s third largest community of ethnic Chinese, 
Beijing is said to have infiltrated around 95% of the Chinese-language newspapers. 
Only Vision China Times, a newspaper launched in 2001, has managed to maintain 
its independence and is now published in four languages and distributed in 
17 countries.

In Thailand, which has the world’s biggest Chinese diaspora community (with 9 
million people), the Chinese-language media used to be fiercely anti-communist but 
they too have changed their tone. Sing Sian Yer Pao, founded in 1950 and Thailand’s 
leading Chinese-language daily, switched from traditional Chinese characters to the 
simplified ones used in China and began a partnership with China’s Nanfang Media 
group. New media outlets, such as ThaiCN, ASEAN Commerce and ASEAN Econ, all 
appear to be discreetly linked with each other and with Chinese state media.

Sing Tao, a Hong Kong Chinese-language tabloid daily founded in 1938 that has 
many overseas Chinese readers in Asia, Australia and North America, was taken over 
in the late 1990s by a pro-Beijing businessman. The Taiwanese daily China Times 
underwent a radical change in its editorial policies after being bought by a pro-
Beijing company in 2008 (see box). The New York-based World Journal – which has 
many overseas Chinese readers in Thailand as well as the United States and which 
is owned by Taiwan’s United Daily News media group – has also toned down its 
coverage of China. So too has Duowei, a New York-based website that was bought 
on Beijing’s behalf by a Hong Kong businessman.

In addition to its acquisitions policy, the Chinese Communist Party offers Chinese-
language media the possibility of lucrative partnerships in exchange for editorial 
space – an offer that some media outlets in poor financial shape find hard to refuse. 
In New Zealand, the Chinese-language radio station FM 90.6 and newspaper 
Chinese Times have begun broadcasting and publishing China Radio International 
content since beginning a partnership with NZC Media Group, a CRI offshoot. In the 
United Kingdom, the UK Chinese Times newspaper has been reprinting content from 
People’s Daily since a financial partnership was established in 2010.

The Chinese 
overseas 
community was 
traditionally 
critical of the 
Beijing regime

https://chinadigitaltimes.net
http://www.visiontimes.com/2017/06/10/beijing-controls-most-of-australias-chinese-language-media.html


IN FOCUS

China Times adopts the Party line

A Taiwanese sociology student’s thesis for her Master’s in 2015 showed how editorial practices at 
the Taiwanese daily China Times changed dramatically after it was bought by a pro-Beijing food 
company in 2008.

For her Master’s thesis at Tsing Hua National University in 2015, Taiwanese sociology student Li Chia-Ai 
researched editorial practices at the Taiwanese daily China Times before and after the media group that 
owns it was purchased in 2008 by Want Want, a Taiwanese food industry company that has 90% of its 
turnover in China. Taiwan’s fourth biggest media conglomerate, the China Times group consists of three 
dailies, three magazines, three TV channels and eight news sites.

Li found that, in the five years after its acquisition, the newspaper’s coverage of human rights in China fell 
by two thirds, from an average of 350 articles a year to fewer than 100. She also found that the proportion 
of in-depth articles on human rights  (those with more than 800 Chinese characters) also fell, from 26% 
in 2008 to less than 8% in 2013. The tone of the articles also became less critical, emphasizing positive 
reforms rather than individual violations.

Hong Kong’s 2014 “Umbrella Movement”, when tens of thousands of pro-democracy demonstrators 
occupied the city centre for three months until the police used violence to drive them out, offered another 
example of how the newspaper’s reporting has changed. According to Li, China Times did not send anyone 
to Hong Kong to cover the demonstrations and, in general, reflected the viewpoint expressed by the 
Chinese state news agency Xinhua.

Want Want’s chairman, the Taiwanese businessman Tsai Eng-Meng has never hidden his sympathies with 
Beijing or his desire to change the editorial line of the media outlets he bought. Unhappy with the way 
China Times covered an official Chinese visit in December 2009, he punished the editor, Xia Zhen, by 
transferring him to a different company. When Tsai went to Beijing on an official Chinese state media visit in 
July 2018, he was happy to been seen with Wang Yang, one of the Communist Party’s six top officials.

 
In 2014, China Times did 
not send any journalists to 
Hong Kong to cover the pro-
democracy “Umbrella Movement” 
and, in general, adopted the 
views expressed by Chinese 
state news agency Xinhua. 
© Kin Cheung / AP / NPR

https://ndltd.ncl.edu.tw/cgi-bin/gs32/gsweb.cgi?o=dnclcdr&s=id=%22103NTHU5208019%22.&searchmode=basic


41

ART OF COMMERCIAL BLACKMAIL

Beijing subjects international social network platforms, publishers and media 
to the threat of being completely excluded from the Chinese market if they do 
not comply with censorship requirements.

Ever since ordinary citizens began using the Internet in China in 1996, Beijing has 
been trying to censor and control the information they can access. It took only a year 
for the term “Great Firewall” – a combination of China’s Great Wall and firewall – to 
appear in Wired magazine as a label for China’s system of online censorship. In 
1998, the authorities launched “Golden Shield”, a project for replacing the not-very-
effective traditional censorship methods with a system of automatic content filtering, 
in which Chinese and foreign search engines would have to cooperate. Completed 
in the run-up to the 2008 Beijing Olympics, it enables both the selective blocking of 
“undesirable” websites and surveillance of dissidents.

Beijing quickly turned its sights on the nascent social networks. Facebook and Twitter 
were blocked in the summer of 2009 after riots in Xinjiang province left at least 197 
dead and more than 1,600 wounded. In March 2010, after cyberattacks on the Gmail 
accounts of Chinese dissidents and human right activists, Google shut down the 
Chinese version of its search engine, redirecting users to its uncensored Hong Kong 
version. Google’s departure from China boosted the Chinese search engine Baidu. 
In exchange for its active cooperation with Beijing’s censorship, it became China’s 
leading search engine within a few years.

Access to the Chinese online market, the world’s leading market with a fifth of the 
world’s Internet users, henceforth became the subject of commercial blackmail. To 
get started in China in 2014, the professional networking site LinkedIn was forced 
to integrate the same censorship criteria as those used in Sina Weibo and WeChat 
into its messaging. Other apps whose encryption methods do not permit cooperating 
with China’s censorship methods were blacklisted. They included Instagram in 2014, 
and Skype and WhatsApp in 2017. Only Bing, Microsoft’s search engine, has so far 
managed to maintain a presence in China, despite sporadic cuts.

Apple forced to “comply with the law”

The Californian tech 
giant Apple – which is 
very dependent on China 
because many of its 
subcontractors are based 
there and the Chinese 
market generates 20% 
of its revenue – has also 
been forced to make many 

concessions in order “to comply with China’s cybersecurity law”. In July 2017, for 
example, its Chinese app store stopped selling several VPN apps, which are often 
used to circumvent censorship and surveillance. It yielded to pressure again in 2018, 
removing 25,000 gambling apps from its Chinese store that are said to be illegal 
in China. And the accounts of all subscribers to Apple’s iCloud China services were 
moved to servers in China in early 2018.

Facebook has tried everything possible, so far without success, to re-enter the 
Chinese market, from which it has been banned since 2009. In July 2018, it 
tried to open a subsidiary called Facebook Technology in the city of Hangzhou, 
but the authorities refused permission at the last minute. Facebook founder and 

©
R

S
F



CEO Mark Zuckerberg has pulled out all the stops, even going so far as to have 
himself photographed with President Xi Jinping and jogging across Tiananmen 
Square, apparently oblivious to the fact that thousands of peaceful pro-democracy 
demonstrators were massacred there in June 1989.

In June 2018, a US Senate committee accused Facebook of sharing data about 
its users with Chinese consumer electronic device manufacturers Huawei, Lenovo, 
OPPO and TCL, in a possible violation of the confidentiality of their personal 
information. Even if it is banned in China, the social network platform is increasingly 
dependent on the Chinese market. According to a report by equity research company 
Pivotal Research in 2018, no less than 10% of Facebook’s income, or about 5 billion 
dollars (4.2 billion euros), comes from Chinese advertisers.

Scientific publishing now under threat

Censorship, which until recently was used to focus above all on the leading Chinese-
language media, has now been extended to internationally respected scientific 
and academic publishers. The articles they publish, written with care and subject 
to anonymous peer review before publication, pose a threat to the Chinese regime 
because they provide students, academics and dissidents with an exhaustive store 
of scholarly knowledge on which to base their work. It is hard for the Chinese 
Communist Party’s simplistic rhetoric to effectively challenge the findings of articles 
that are regarded as authoritative throughout the world.

In September 2018, the Chinese importer of the British academic publishing house 
Taylor & Francis, whose publications include the Asian Studies Review, began 
blocking access to 83 of the 1,466 Taylor & Francis academic journals to which it 
provides online access in libraries across China.

The German publishing house Springer Nature, which owns the science magazines 
Nature and Scientific American, as well as the Journal of Chinese Political Science 
and the publishing house Palgrave Macmillan, was forced in November 2017 to 
block online access to around 1% of its articles within China. Springer Nature said 
the Chinese authorities gave it the list of specific articles they wanted blocked, taking 
Chinese censorship to a new level.

  Facebook has tried everything possible, without success, to re-enter the Chinese 
market, from which it has been banned since 2009.
© AFP / Getty Images



43

Three months before that, Cambridge University Press (CUP) revealed that, at 
Beijing’s request, it had begun blocking access within China to 300 articles in the 
online archives of its China Quarterly journal. After a storm of protests from the 
academic world, CUP backed down and restored access to all the articles, but the 
reputation of this venerable British institution, which began publishing in 1534, 30 
years before Shakespeare’s birth, has not entirely recovered.

 
Battle with the New York Times

Beijing’s battle with the New York Times  is another example of how it uses access 
to the Chinese domestic market as a form of blackmail, and as leverage in order to 
impose censorship. In January 2017, the Chinese authorities managed to get Apple 
to remove the New York Times  app from its Chinese app store on the grounds that 
it included content that was “illegal in China”. In fact, this was just the latest example 
from over six years of harassment of the newspaper.

Beijing has had the New York Times  in its sights ever since 25 October 2012, when 
the newspaper published the findings of its investigation into the fortune amassed 
by the family of then Premier Wen Jiabao, a man of modest origins. The family was 
estimated to be worth no less than 2.7 billion dollars (2.4 billion euros), the paper 
reported. The fact that the New York Times  had launched a free Chinese-language 
version of its website just a few months earlier clearly contributed to the story’s 
impact in China. The day after its publication, the New York Times  website and all of 
the newspaper’s social network accounts were blocked in China. At the same time, 
the paper’s name in both English and Chinese was added to the list of censored 
search engine terms.

Reports by other media outlets such as the BBC  mentioning the New York Times  
story were also censored. Chris Buckley ,  a China-based New York Times  reporter, 
was e�ectively expelled in December 2012 because the authorities refused to renew 
his visa. A second  New York Times  journalist, Austin Ramzy , had to leave in January 
2014 for the same reason.

 
Visa blackmail

Such punishments set an example to other media outlets. The threat of blocking is 
a permanent one for all foreign media with a presence in China. Britain’s Guardian 
newspaper tried to launch a Chinese-language website in 2009 but gave up after it 
was blocked. Bloomberg’s website was blocked in 2012 for revealing the fortunes 
amassed by relatives of then Vice President Xi Jinping, who was already tipped as 
President Hu Jintao’s successor.

The Wall Street Journal , which has had a Chinese-language site since 2002, was 
used to seeing some of its articles blocked but had experienced few complete site 
blockings until November 2013, when its site and the Reuters  news agency site were 
both completely blocked, almost certainly because they had reported the latest New 
York Times  revelations about links between former Premier Wen Jiabao’s daughter 
and the New York investment bank JPMorgan Chase.

Journalists with the New York Times  (see above) are not the only China-based 
reporters to have been denied visa renewals as part of the visa blackmail methods 
that Beijing uses to pressure foreign media outlets. Megha Rajagopalan , the 
Buzzfeed News  bureau chief in Beijing, had to leave in August 2018 after the 
authorities refused to renew her visa. Ursula Gauthier , a French reporter for the 
news magazine L’Obs, was expelled in December 2015, as did Swedish freelancer 



 Victor Mallet, Asia editor of the Financial Times and Vice-President of the Foreign 
Correspondents’ Club (FCCHK), is now banned from entering Hong Kong.  
© Paul Yeung / AFP

Jojje Olsson  the following July. In what was clearly also meant as a warning, visas 
of unusually short duration were issued to journalists with the New York Times , BBC , 
Australian Broadcasting Corporation, Sankei Shimbun and Voice of America  in 2018.

In October 2018, the blackmail even spread to a foreign journalists based in Hong 
Kong: Victor Mallet , Asia editor for the Financial Times  and Vice-President of the 
Foreign Correspondents’ Club in Hong Kong (FCCHK), who, after moderating 
a controversial debate that angered Beijing, saw his visa denied and was later 
barred from entering Hong Kong.

https://rsf.org/fr/actualites/le-journaliste-victor-mallet-qui-avait-modere-un-debat-deplaisant-la-chine-est-desormais-interdit


45
DEMOCRACIES TRY TO REACT

In democratic countries, governments and civil society are trying to respond to 
the threats posed by China’s growing propaganda apparatus. 

It has taken a long time but democracies are finally realising the danger they are 
running by giving Beijing a free rein to gradually take control of their media and 
thereby extend its influence over public opinion. Governments are trying to take 
countermeasures but these have so far fallen short of what is needed. China’s 
investment capacities combined with its authoritarianism allow it to purse a long-term 
strategy, while democracies are often divided and limited to short-term measures.

The values of tolerance and openness that characterise liberal democracies give 
Beijing considerable freedom of movement, for which nothing is demanded in 
return. The asymmetry is striking. The state news agency Xinhua plans to have 
opened 200 bureaux around the world by 2020 but Beijing is extremely sparing 
in the accreditations it gives to foreign reporters. State-owned China Global 
Television Network (CGTN) is extending its influence in more than 100 countries but 
international TV channels and radio stations such as France’s TV5, America’s VOA 
and the UK’s BBC are banned in China outside luxury hotels.

In November 2018, Xinhua managed to get the US news agency the Associated 
Press to sign a broad agreement to cooperate “in areas including new media, 
application of artificial intelligence and economic information”, prompting concern 
about the danger of abuse. The US Congress was so surprised that it requested 
more information about the agreement and called for complete transparency for the 
US public’s sake.

Demanding transparency

Some countries try to make media companies identify their shareholders so that 
the public knows where its news is coming from and is more aware of the dangers 
of disinformation. In September 2018, the US justice department ordered Xinhua 
and CGTN to register as foreign agents, which means they would have to identify 
themselves as such in all the content they publish or broadcast. This requirement had 
already been imposed on the Russian government-funded TV network RT (previously 
known as Russia Today).

The US authorities regard the activities of these media outlets as propaganda rather 
than journalism. And there are strong grounds for suspecting that China’s leading 
intelligence agency, the Ministry of State Security (MSS), has placed agents within 
the Chinese state media who take advantage of the facilities provided to journalists 
(including press cards and invitations to press conferences) for espionage purposes. 
Sharing similar concerns, the Australian parliament approved a Foreign Influence 

 RESISTANCE  
 STRATEGIES 



Transparency law in June 2018 under which foreign state media will have to register 
as entities acting on behalf of “foreign principals” and Australian media will have to 
clearly identify any content they publish that comes from foreign state media.

Chinese-language content

A growing number of leading media outlets are producing their own Chinese-
language content targeting not so much China’s market, where they have every 
chance of being banned, as the domestic market, where the Chinese-speaking 
diaspora constitutes a promising niche market, while at the same time aiming to 
reduce the pro-Beijing media’s influence and recovering former readers.

Australia’s public radio and TV broadcaster ABC has had a Chinese-language 
website, AustraliaPlus.cn, since 2015 and a Chinese-language service since 2016. 
The News Corps-owned daily the Australian launched a Chinese-language online 
version in 2017, as did Japan’s public broadcaster NHK in January 2019.

NGO pressure

With the help of media outlets and NGOs, whistleblowers can also function as a 
counterweight. In August 2018, the world was stunned to learn that Google – which 
pulled out of the Chinese market in 2010 to avoid complying with state censorship 
– was secretly preparing to re-enter it with a censored search engine code-named 
“Dragonfly”. The story was broken by the investigative news website The Intercept 
thanks to a leak from within Google. Many human rights organisations, including RSF, 
urged Google to abandon the project. They were joined on 27 November by around 
500 Google employees who said in an open letter that they opposed “technologies 
that aid the powerful in oppressing the vulnerable”. By the end of the year, Google 
appeared to have “suspended” the project.

As a result of a campaign by human rights organisations, the Munich-based 
Süddeutsche Zeitung newspaper announced in May 2018 that it would stop 
publishing China Watch, the Chinese propaganda supplement, as an occasional insert 
in the newspaper. NGOs are currently waging a similar campaign to get France’s 
Le Figaro, Belgium’s Le Soir and Germany’s Handelsblatt to stop publishing China 
Watch.
. 

  
Under pressure from its 

employees and many 
human rights organizations, 
including RSF, Google has 

suspended its censored 
search engine project for the 

Chinese market. 
©Getty Images



47

  
Former British private investigator and journalist Peter 
Humphrey, who was forced to make a confession on 
Chinese television in 2013, is demanding the revocation of 
CCTV-CGTN’s licence in the UK. 
©Frank Augstein / AP

Challenge to CGTN in the UK

Another possible way of combatting the influence of the Chinese state media is to 
draw attention to content that is illegal. Peter Humphrey, a British private investigator 
and former journalist, filed a complaint with British broadcast media regulator Ofcom 
(Office of Communications) against Chinese state TV broadcaster CCTV/CGTN in 
November 2018, calling for its licence to operate in the UK to be revoked because 
it broadcast the confession he was forced to make in China in 2013. Humphrey 
said this violated the UK’s broadcasting code, which requires impartiality and forbids 
harassment of persons in distress. According to the human rights NGO Safeguard 
Defenders, Chinese state TV channels have broadcast at least 83 forced confessions 
since 2013 – 29 of them involving journalists or bloggers.

TWO JOURNALISM DEFENCE INITIATIVES

In response to the worldwide growth in disinformation, RSF launched two 
projects in 2018 that are designed to defend and promote reliable news and 
information and journalistic freedom, independence and pluralism.

The expansion of propaganda media is facilitated by the lack of objective criteria 
for distinguishing a media outlet that serves a government’s interests from one 
that serves the interests of its readers, listeners or viewers by conducting proper 
journalism. This expansion is taking place at a critical time when new information and 
communication mechanisms are endangering the freedom to access relevant and 
reliable news and information.

To address this problem, RSF launched two projects in 2018 with the aim of 
protecting and promoting journalistic freedom, independence and pluralism, and 
reliable news and information worldwide. One is the Journalism Trust Initiative 
(JTI), which aims to create a journalistic quality label. The other is the Pledge on 
Information and Democracy, a political process designed to reinforce the key role that 
journalism plays in democracies.

Journalism Trust Initiative

The Journalism Trust Initiative (JTI) is an innovative mechanism for certifying 
the editorial methods used by media outlets. Launched in partnership with many 
professional media organisations such as Agence France-Presse, it will create a set 
of standards in the form of indicators that will make it easier to distinguish outlets 
that respect journalistic criteria (such as accuracy, independence, transparency and 
respect for journalistic ethics) from those whose goal is spreading false information. 

https://rsf.org/fr/actualites/rsf-et-ses-partenaires-devoilent-la-journalism-trust-initiative-jti-un-dispositif-innovant-contre-la


These standards are being formulated in a joint process that began in April 2018 
under the aegis of the European Centre of Standardization (CEN). Stakeholders 
invited to take part in the process include media outlets, media unions and 
associations, regulatory and self-regulatory bodies such as press councils, online 
platforms, advertisers and consumer interest groups. The aim is for these standards 
to be adopted widely by those involved in media self-regulation and by those who 
produce journalistic content, whether bloggers or international media organisations. 
Adoption of these standards will open the way to a certification process.

Pledge on information and democracy

During the Paris Peace Forum on 11 November 2018, the leaders of 12 democratic 
countries – Burkina Faso, Canada, Costa Rica, Denmark, France, Latvia, Lebanon, 
Lithuania, Norway, Senegal, Switzerland and Tunisia – launched a political process 
designed to defend journalism and reinforce the key role that it plays in democracies. 
The initiative was hailed by UNESCO Director-General Audrey Azoulay, Council of 
Europe Secretary General Thorbjørn Jagland and UN Secretary-General António 
Guterres.
 
The undertaking given by these 12 leaders was based on the Declaration on 
Information and Democracy that was drafted by an independent commission 
created at RSF’s initiative. Chaired by Nobel peace laureate Shirin Ebadi and RSF 
Secretary-General Christophe Deloire, this commission consists of 25 prominent 
figures including Nobel economics laureates Joseph Stiglitz and Amartya Sen, Nobel 
literature laureate Mario Vargas Llosa and Sakharov Prize laureate Hauwa Ibrahim, a 
Nigerian human rights lawyer.

 

  
At the Paris Peace Forum on 11 November 2018, twelve democratic countries launched a political 
process designed to defend journalism.
©Yoan Valat / Pool / AFP



49

 RSF’S RECOMMENDATIONS 

Recommendations for the Chinese authorities:

•	 Immediately release professional and non-professional journalists 
who have been imprisoned in connection with the provision of news and 
information, and stop subjecting journalists to abduction, arrest, detention, 
torture, mistreatment, search and harassment.

•	 Respect press freedom and the freedom of information both domestically 
and internationally.

•	 Ratify the International Covenant on Civil and Political Rights.

•	 Restore the independence of state and privately-owned media in 
application of Article 35 of the Constitution of the People’s Republic of China, 
which guarantees “freedom of speech [and] of the press”.

•	 End the system of online censorship and surveillance of journalists, which 
constitutes a flagrant violation of the right of Chinese citizens to the freedom and 
privacy of correspondence guaranteed by Article 40 of the Constitution of the 
People’s Republic of China.

•	 Stop blocking and censoring the dissemination of foreign media content 
in China.

•	 Do not impede the work of foreign reporters in China and provide them with 
accreditation in an open and transparent manner.

Recommendations for democratic governments:

•	 Convey the aforementioned recommendations to the Chinese authorities.

•	 Demand that the Chinese authorities stop harassing journalists, media 
outlets, publishers and academics based abroad. 

•	 Require Chinese media to be completely transparent about their 
shareholders and their sources of funding, including advertising.

•	 Encourage and support the presence of independent Chinese-language 
media, especially in countries with a large ethnic Chinese diaspora.

•	 Develop programmes that educate citizens about the media, helping them 
to detect disinformation campaigns and obtain their information from pluralistic 
and independent journalistic sources.

Recommendations for journalists:

•	 As far as possible, avoid using technological resources that entail a risk of 
censorship or surveillance by the Chinese authorities, either because they were 
developed or are operated by a company subject to Chinese regulation (such as 
WeChat and Baidu), or because user data is stored in servers accessible to the 
Chinese authorities (such as iCloud China).

•	 If using these resources is absolutely necessary, connect from a dedicated 
computer or smartphone that is separate from your usual work 
environment. Do not store, even temporarily, passwords or information that 
could endanger you or your sources. Do not trust claims by operators that data 
passing through their servers in China is encrypted or immediately deleted.



•	 In the country where you live, pay attention to the presence and development 
of media of Chinese origin, in particular, their publishing and investment 
activities. Notify RSF of any changes in the editorial policy of local media linked 
to China.

•	 Notify RSF of any China-related abuses you see in the course of your 
reporting and in your country’s media (pressure, threats, harassment, suspected 
self-censorship or suspected corruption) so that we can, if necessary, investigate.

•	 When referring to China, take care to avoid using expressions designed to 
conceal certain realities. For example, refer to the persecution of Xinjiang’s 
Uyghur community rather than the “fight against terrorism” in Xinjiang, or to the 
Tiananmen Square massacre rather than the “events” of Tiananmen Square.

•	 Do not cooperate with media outlets that relay Chinese Communist Party 
propaganda and, if you are invited to China as a journalist, think about what may 
be asked of you in return. 

Recommendations for media outlets, publishers and social networks:

•	 Do everything possible to prevent the risk of external pressure, whether 
political or economic, and denounce any editorial interference you experience.

•	 Refuse all censorship and surveillance requests.

•	 Refuse to disseminate propaganda content. 

•	 Continue to investigate and expose Beijing’s censorship, propaganda, 
media acquisitions, harassment of journalists and so on.



51

This report was made possible thanks to a grant from the Sätila Foundation



REPORTERS WITHOUT BORDERS promotes and defends the freedom to receive and impart information 
worldwide. Based in Paris, it has fourteen international bureaux (Berlin, Brussels, Dakar, Geneva, 
Helsinki, London, Madrid, Rio de Janeiro, Stockholm, San Francisco, Taipei, Tunis, Vienna and 
Washington, D.C.) and has more than 150 correspondents in all five continents.

Secretary-general: CHRISTOPHE DELOIRE 
Editorial responsibility: VIRGINIE DANGLES

Author: CÉDRIC ALVIANI / RSF EAST ASIA BUREAU

INTERNATIONAL SECRETARIAT
CS 90247

75083 PARIS CEDEX 02
TEL. +33 1 44 83 84 84 
 WEB : WWW.RSF.ORG


